Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Jak fungujete s inkontinencí? Dá se vůbec...

Práce zobrazit diskusi

Dobrý den, hledám práci v okrese Příbram,...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Rád bych si dopisoval s někým, kdo by měl...

Spinning jako sport i zábava

Publikováno: 5.02.08
Počet zobrazení: 6005


      Na výlety na kole je u nás ještě možná brzy. V sychravých dnech dá málokdo přednost pohybu venku. Také dlouhé večery nahrávají sportovním aktivitám ve fitness centrech. Koho už svrbí nohy a touží konečně pořádně šlápnout do pedálů, může se objednat na lekci spinningu. Tréninkem na stacionárním kole získá dobrou kondici i duševní pohodu.

Spinning je skupinové cvičení, při kterém se využívají speciálně upravená stacionární kola. Ta jsou uzpůsobena tak, aby vydržela intenzivní a déletrvající trénink. Mnoho lidí má ale proti takovému druhu sportu předsudky. Umřu nudou, když budu muset hodinu tupě šlapat na místě, v uzavřené místnosti. Nebo nebudu stačit ostatním a pořádně se ztrapním. Asi tak zní nejčastější výtky proti ˝výletům˝ na kole v tělocvičně. Pokud ale narazíte na zkušeného lektora, brzy zjistíte, že je to docela zábava.

Do kopce i z kopce
Za objevitele spinningu se považuje americký dálkový cyklista Johnny Goldberg. Ten hledal možnost, jak trénovat, když k tomu venku nebylo vhodné počasí. V osmdesátých letech minulého století si upravil svoje stacionární kolo tak, aby se na něm mohl v garáži svého domu připravovat na cyklistický závod napříč Amerikou. Postupně se ke Goldbergovi přidávali i jeho tréninkoví partneři. Ke zvýšení motivace jim cyklista pouštěl rychlou hudbu. A nová sportovní móda byla na světě.
Oficiálně je tento druh pohybu popsán jako energeticky účinné skupinové cvičení na stacionárních kolech, které v sobě spojuje hudbu, motivaci a představivost do jednoho celku s přesně dávkovaným tréninkem. Spinning samozřejmě nehodlá být náhražkou cyklistiky, pouze jejím doplňkem.

Většina klientů spinning center přichází na svou první lekci bez jakýchkoli znalostí problematiky, bez měřiče tepové frekvence a pak je velmi těžké docílit správného tréninku. Stručně řečeno jde zkrátka o jízdu na kole v místnosti s instruktorem, který volí hudbu a styl jízdy a snaží se klienty v sále motivovat k větším intenzitám, frekvence otáček do pedálů a vyšším výkonům a zátěžím.

Dobrý instruktor
Hlavou skupiny je instruktor. Ne každý lektor je ale opravdovým odborníkem. Někteří se vyznačují tím, že celou hodinu doslova prořvou a hudbu nechávají znít příliš hlasitě. To může některé cvičící otrávit. Dobrý instruktor má mít příslušný certifikát.
Můžete se podívat na internetové stránky http://www.spinning.cz, kde se dozvíte víc o tomto sportu a také tu najdete seznam instruktorů, kteří mají potřebnou kvalifikaci.

Do půlkruhu
Cvičící skupina má tolik členů, kolik je k dispozici stacionárních kol. Můžete se tedy setkat s padesáti, ale i s deseti cvičícími. Pravidlem ale je, aby měl každý člověk výhled na instruktora. Kola proto nestojí v jedné řadě, ale převážně v půlkruhu, případně v několika řadách. Základní techniku si osvojíte velmi rychle. Výhodou je, že spinning je nenáročný na koordinaci pohybů. Problémem ale může být špatně nastavené sedlo. Nastavte si je proto ještě před začátkem lekce. Neumíte-li odhadnout správnou výšku, poraďte se s instruktorem.
Na spinningu je důležité, že se jezdí ve skupině. Lidé se mohou hecovat, radit si a sdělovat své pocity. Ale hlavně snesou větší zátěž, než kdyby jezdili sami doma. Zátěž nemá smysl přehánět, hlavně ze začátku, kdy si tělo zvyká na fyzickou námahu. Dobrý instruktor to ví a trénink tomu přizpůsobí. Udržet zátěž v rozumných mezích není důležité jen kvůli efektivitě spalování tuků, ale také kvůli pocitu hladu.

Hlídejte si srdce
Pokud chceme na spinningu opravdu zhubnout a věnovat se mu déle a systematicky, měli bychom v první řadě pořídit měřič tepové frekvence.
Měřič tepové frekvence pořídíme v současné době již za pár korun, proto jej lékař Karel Martinek z vědeckého pracoviště tělesné výchovy a sportu UK pro spinning rozhodně doporučuje. ˝Přicházejí za mnou klientky, které navštěvují spinningové lekce již delší dobu a viditelný efekt hubnutí se nedostavuje. Je to proto, že jezdí velmi intenzivně, tedy pálí pouze cukry a tuk se neodbourává. Šlapat volněji se pro mnohé rovná neefektivnímu využití času o vložených peněz. Přitom opak je mnohdy pravdou˝.
Chceme-li zhubnout, musíme dbát rad odborníka. Při malé zátěži se totiž tuky spalují málo a při přehnané skoro vůbec. Neplatí totiž, že čím víc si dáte do těla, tím víc tuků odbouráte. Naopak, lidé, kteří to přeženou, je spalují minimálně, protože se pohybují v anaerobním pásmu, ve kterém se téměř neodbourávají. Nejvíc tuků spálíme obvykle při 60 až 70procentním využití své fyzické kapacity.
Najít správnou míru zátěže nám usnadní měřiče tepu. Ale pomoci dokážou i jednoduché rady. Když nám při jízdě nedělá problém mluvit a moc se nepotíme, jsme s velkou pravděpodobností pod úrovní efektivní zátěže. Jestliže sotva popadáme dech, nedokážeme říct dvě tři slova a leje z nás jako z koně, šlapeme moc intenzívně. Pokud dýcháme zhluboka, nelapáme po dechu a mluvit zvládneme, jedeme podle všeho optimálně.

Co je potřeba na první hodinu?
Jdeme – li na lekci poprvé, měli bychom pamatovat na vhodné funkční oblečení – triko ze savého materiálu, elastické kraťasy, pevné boty, ručník a dostatečně množství vody. Správný instruktor by nám měl vše vysvětlit, ukázat, jak nastavit posed a seznámit se základními spinningovými jízdními styly.
Na začátku lekce se zahřejte a trochu protáhněte jednoduchými strečinkovými cviky. Vyhnete se tak namožení svalů. Pak následuje hlavní trénink. Na závěr si vydechněte v pomalejším tempu, vhodný je i lehčí strečink, podobně jako na začátku cvičení. Lekce trvá v průměru pětačtyřicet až padesát minut nebo hodinu. S rostoucím počtem spinningových přívrženců se objevují kurzy pro pokročilé, které trvají i devadesát minut. Ojedinělé už nejsou ani spinningové maratony. Pokud ale nejste trénovaní nebo se sportem začínáte, odborníci doporučují lehčí tréninky. Výhodou je, že spinning nezatěžuje klouby a při cvičení je jen minimální riziko zranění.

Zdroj: Měsíčník zdraví.cz archiv – autorka: K. Posluchová, Právo archiv – autor: P. Veselý, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: