Dnes je 19.04.2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Babičky, čtete dětem?

Publikováno: 30.09.14
Počet zobrazení: 1002
Autorka článku: Jana Čechová
Ve srovnání se zeměmi OECD a dalšími státy zapojenými do výzkumů PISA se české děti pohybují z hlediska čtenářské gramotnosti těsně pod průměrem. Nejlépe si vedou žáci asijských zemí.

České děti mají srovnatelné výsledky například s Maďarskem a Rakouskem. Z Evropských států si vede nejlépe Finsko. Dlouhodobě neuspokojivá situace je na Slovensku. Ke zlepšování situace v Česku přispívají z řady projektů i osobní knihy. Údaje vyplývají z dostupných výzkumů PISA 2012 a pilotního projektu Já čtu od nakladatelství Modrý slon, které díky osobním knihám motivuje děti ke čtení a pomáhá zvyšovat jejich čtenářskou gramotnost.

„Češi se při posledních výsledcích PISA dostali ve čtenářské gramotnosti na úroveň v roce 2000. Přesto je situace stále znepokojivá,“ říká Marek Halfar z nakladatelství Modrý slon, které od roku 1998 poskytuje knihy s osobním příběhem. Toto dětské nakladatelství je zároveň autorem projektu Já čtu, jehož hlavním cílem je motivovat děti ke čtení a probudit v nich zájem, také naučit je porozumět textu a zvýšit u dětí čtenářskou gramotnost.

Osobní knihy motivují ke čtení

Výsledkem pilotního průzkumu s cílem změřit účinnost osobních knih, ve kterých jsou děti hlavními hrdiny, bylo zvýšení čtenářské gramotnosti a čtenářství o 26 % u vybraných 477 respondentů z řad dětí základních škol z různých regionů. „Rodiče často řeší, jak odlákat děti od počítačů a přivést je k četbě. Jedním z řešení jsou právě osobní knihy s průkazným zlepšením čtenářské gramotnosti,“ uvádí Marek Halfar. Statisticky nachází cestu k četbě stále více dívky než chlapci, což potvrzují i výsledky průzkumu PISA 2012.
Princip osobních knih je jednoduchý. Mladý čtenář se v osobní knížce stává ústřední postavou napínavých a veselých dobrodružství plných fantazie. Příběh knížky začíná v místě čtenářova bydliště a i další postavy mohou nést jména sourozenců nebo skutečných kamarádů z jeho života. Knížky jsou vyráběny na zakázku. Jméno dítěte a další náležitosti je možné zadat prostřednictvím internetového formuláře u vydavatele osobních knih. Mladý čtenář pak obdrží knížku, kde její hlavní hrdina nese jeho jméno. Součástí knížky může být i osobní věnování. Cena takové knížky zpravidla nepřesáhne 300 korun.

Internet láká děti více než četba knih

Poslední alarmující zjištění v otázce četby u českých dětí zjistil i celostátní průzkum Národní knihovny. Mezi hlavní závěry patřil i fakt, že děti čtou méně než dřív. S knihou ráda tráví čas necelá polovina z nich, naopak vůbec nečte zhruba každý desátý žák. Nejpopulárnější knihou zůstává série Harryho Pottera, ale výběr knih se dále redukuje. Školáky od četby odloudil hlavně internet, počítačové hry a televize. Když vysvětlovali, proč nečtou, tak nejčastěji uváděli, že je to nebaví. K tomu se přihlásila téměř polovina z nich (47 procent). Část dětí také považuje četbu za příliš namáhavou. „Pokud děti čtou, jsou vybíravější než dřív. Nemají rády dikci, a proto nejraději čtou knihy podle svého výběru. Ideálně, když se ztotožní s hlavním hrdinou, což nabízí i osobní knihy,“ dodává Marek Halfar.

Významnou roli v úrovni čtenářské gramotnosti hrají podle nedávných průzkumů zejména čtenářské začátky (tedy přibližně četba dětí do deseti let). V tomto věku je žádoucí dětem zpřístupnit co nejvíce zdrojů současného jazyka. Pokud děti již do školy nastupují s omezenou slovní zásobou, propast mezi nimi a spolužáky se rok od roku více prohlubuje.

Autor: Jana Čechová, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: