Dnes je 23.07.2017, Svátek má Libor, zítra Kristýna

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Dobrý den,léta trpím bolestmi...

Téma týdne zobrazit diskusi

Dobrý deň,píšem bakalárku o Testovacom...

Zdraví zobrazit diskusi

Poradna lékaře vám nefunguje?A...

5 tipů, jak předcházet chronické únavě

Publikováno: 17.05.17
Počet zobrazení: 456
Autorka článku: Jarmila Podhorná
Pocit únavy je v lidském životě běžný. Problém nastává, pokud z nevysvětlitelných důvodů nepřechází ani po šesti měsících. Chronická únava bývá varovným signálem, že s organismem není něco v pořádku.

Objevte možné příčiny, které nejsou na první pohled vidět, a seznamte se s tipy, jak s nimi zatočit přírodní cestou.

Únava se běžně dostavuje, pokud tělo namáháme větší fyzickou aktivitou nebo ho více vystavujeme psychickému vypětí. Také po dlouhém pracovním dni si rádi odpočineme a načerpáme zpět pozbyté síly. Na rozdíl od běžné únavy, která po vydatném spánku zase odejde, se chronická únava nedá tak jednoduše zažehnat.

Často ji navíc doprovázejí další nepříjemné zdravotní potíže, jako je bolest svalů a kloubů, horečka, nevolnost nebo hubnutí. Vliv má také na lidskou psychiku. Je důvodem obtížného usínání, podrážděnosti, neschopnosti se soustředit nebo sníženého výkonu při sportu či jiné pohybové činnosti. Na začátku však mohou stát příčiny, s nimiž si únavu zpravidla nespojujeme a které proto obvykle bereme na lehkou váhu.

Tip č. 1: Nesprávným stravováním se tělo zanáší toxiny, které snižují energii
Propuknutí chronické únavy lze připsat například nesprávnému stravování. Organismu mohou dlouhodobě chybět důležité vitamíny a minerály, především vitamíny C, A, E a B, vápník, zinek, železo a hořčík. Rovněž vícekalorická nebo málo pestrá strava působí na tělesnou pohodu nepříznivě. Ačkoliv by vyšší příjem kalorií měl logicky zvyšovat energii v těle, nebývá to vždycky pravda. Pokud přijímáme potravu s nadměrným množstvím sacharidů a malým nebo žádným objemem bílkovin, vyplavují se v těle hormony, které způsobují ospalost. Důležitá je proto vyváženost těchto složek, aby se tělo nabudilo rovnovážně.

Nevyvážená a nezdravá strava zanáší organismus i toxiny a plísněmi. Nejvíce přitom trpí střeva a játra. K očistě pomohou různé bylinné kúry, které podporují jejich vyplavení. „K pročištění těla je vhodná směs bylinných výluhů z břízy, jalovce, ostropestřce a pýru. Tato kúra podporuje zdravou činnost jater a žlučníku. Střevní trakt očistí i tinktura složená ze směsi česneku, pelyňku, hořce a pupenů ořešáku amerického. Na odplísnění nejlépe pomáhá tinktura z penízovky, česneku, střeva pomáhá též očistit Zelený jíl a Enterosgel,“ radí nejznámější česká bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje, která se zabývá výrobou přípravků z rostlin.

Tip č. 2: Přetrénovanost vyvolává psychické obtíže a vyčerpání
Neustálá únava může být způsobena také nadměrnou výkonností a fyzickým přepětím u sportovně aktivních lidí. Přetrénování se však netýká pouze profesionálních sportovců, překročit hranice vlastních sil může kdokoliv z nás. Na první pohled nevinná sportovní vášeň se může rychle překlenout do takzvaného syndromu přetrénování, který je zdraví i psychice nebezpečný a projevuje se právě chronickou únavou, hubnutím, poruchami spánku, změnami nálad, ale i častějším onemocněním. „Při fyzické únavě posilují organismus bylinné tinktury maralí kořen a rozchodnice. Ta zároveň podporuje regeneraci sil,“ radí bylinkářka.

Tip č. 3: Při menstruaci přichází organismus o železo
Jednou z příčin dlouhodobé únavy může být u žen i menstruace. Během ní přichází ženské tělo o železo, které se odplavuje společně s krví. Pokud ho do těla nedostáváme zpět, jsme unavení a nakonec si můžeme přivodit až chudokrevnost. Menstruace navíc představuje pro organismus značný zásah a fyziologickou změnu, s níž se nedokáže bez problémů vyrovnat. Psychická nerovnováha a bolesti těla spojené s únavou jsou pak typickými projevy. Podle Jarmily Podhorné se pro zklidnění organismu i psychiky používají bylinné koupele z třezalky, levandule, meduňky a dalších bylin. Cirkulaci krve příznivě ovlivňuje andělika čínská, ptačí jeřáb, měsíček nebo jalovec. Stav krve, krevní destičky a krvinky pak podpoří tinktura z tamaryšku.

Tip č. 4: Kolísající hladina hormonů při menopauze oslabuje tělo
Chronická únava je také typickým projevem klimakteria. Podle odborníků se dostavuje až v 80 % případů. Při menopauze totiž kolísá hladina pohlavních hormonů estrogenu a progesteronu, kvůli čemuž se žena cítí vyčerpaná, slabá a unavená. Pocit únavy se pak při menopauze násobí s nezdravým životním stylem, nedostatkem spánku, nesprávným stravováním či onemocněním. „Projevy klimakteria, a tedy i pocit únavy zmírňuje tinktura femina, což je směs libečku, meduňky, hluchavky, měsíčku a dalších bylin. Dále účinkuje kúra složená z černého rybízu, maliníku, jeřábu a kotvičníku. Obě působí příznivě na hormonální rovnováhu,“ vysvětluje Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje.

Tip č. 5: Do boje s chronickou infekcí vkládá imunita všechny síly
Pokud se tělo nakazí chronickou infekcí nebo bojuje se zánětem, musí imunitní systém vynaložit mnoho sil, aby je překonal. Kvůli tomu je velmi oslabený a objevuje se déletrvající únava. Klasickým příkladem je lymská borelióza, která se do krevního oběhu a jater dostane prostřednictvím nakažených klíšťat či jiných parazitů. Přítomnost borelií či chlamydií oslabuje organismus, jsou napadána játra a další orgány, a tím je podporována únava. V takovém případě bylinkářka doporučuje tinkturu z pupenů topolu. Stejně tak důležitá je i regenerace oslabeného organismu, kdy pomůže kombinace tinktur z břízy a jalovce.

Autor: Jarmila Podhorná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: