Dnes je 19.04.2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

O životě, který není snadný

Publikováno: 24.01.18
Počet zobrazení: 960
Autorka: Irena Novotná
Každá přítomnost se změnou brzy stává minulostí a budoucnost klepe na dveře. Každé zanedbání v té přítomnosti se na kvalitě budoucnosti záhy projeví. A to je doložitelné. Minulost je nenávratná, král je mrtev, ať žije král!

Rizika demokracie spočívají v lidech

Jako mají národy dějiny, které hovoří o vítězstvích a porážkách o hrdinech a zbabělcích, o nespravedlnostech a křivdách, o lásce a zradě, i člověk prožívá své osobní dějiny, z kterých může čerpat předpoklady ke své budoucnosti. A nemusí vyhledávat věštírny, ale stačí se zahledět do sebe a někdy ho z toho pohledu polije horko. Myslím, že pokud usilujeme o lepší život, je třeba začít u sebe, protože na každém člověku záleží, co si myslí, po čem touží, v čem vidí svůj cíl a jak se dokáže poprat s životem. Mít moc nad sebou je těžší, než mít moc nad lidmi. V tomto boji je totiž člověk sám, v jakékoliv společenské pozici. Nic nestojí mimo něj, všechno ze vším souvisí, jakož i člověk se světem a svět s člověkem.

Ať si to každý sám vykládá, jak umí, ale demokracie s sebou nese velká rizika, které si lidé často neuvědomují. Záleží na každém člověku, jak se chová, jak jedná a jak koná, protože se to jeho chování, jednání a konání odráží minimálně na jeho dětech, které jsou ovšem ještě pod vlivem společnosti a názorů, které někdy slepě přijímají jako nějaká dogmata a neuvažují, z čeho se tato dogmata vytvořila. A zasetá semena klíčí, až najednou z nich vyroste osobnost, která hledá sama sebe a ptá se zcela správně – kdo jsem? Jak budu žít a co od života chci? A v těchto dvou otázkách se ukrývá krize, s kterou se musí vypořádat. Je to problém být pod tlakem výchovy a společnosti. Společnost má ráda úspěšné lidi až do té míry, než začne být přesahována ve svých představách a ustálených rituálech, z nichž se rodí pravidla, co se smí a co se nesmí. Jsou to etická pravidla, která se mění s dobou a potřebami celku.

Hodnoty demokracie a úloha svobody

Hodnoty, které v rámci demokracie se vytvářejí k jejímu uhájení vůči totalitě, je třeba mít stále na paměti.Nejsou to jen hodnoty celku, státu a zákonů, ale nás samých, v jejichž intencích se chováme.podle toho, jak je chápeme. Žijeme ve světě, který mnoho nabízí pro pohodlí, pro zvyšování standardu, vzdělání a štěstí. Ale jsou mezi námi i lidé, kteří jsou též součástí demokratické společnosti a neuspěli. Ztratili práci, ztratili rodinné zázemí, upadli do dluhů, někdy zaviněně, někdy shodou zlých okolností, jako je nemoc, rozpad rodiny, úmrtí partnera a často se ocitají v životní krizi a jejich budoucnost je zatemněná., protože se cítí být opuštěni. Ono stačí málo, aby člověk do takového stavu upadl. Nechť je to varováním, ale též cestou k soucitu.

Někdy etická pravidla nepřinášejí užitek, někdy námi chápané dobro

Když se vrátím k výchově dětí a jejich vnímání společnosti a rodinného působení ve výchově, myslím, že etická životní pravidla jsou pro ně to nejdůležitější, co je jim možné předat, aby s nimi nabyly zkušenost, jak fungují a jak mohou pomáhat do budoucna. Je lépe být moudrý, než úspěšný, říkali starořečtí filosofové, pokud je ten úspěch postavený na písku. A moudrost spočívá v uměřenosti, v krocení vášní a v sebeovládání. Co bylo na světě lidí, kteří hledali definici dobra samo o sobě. Kant pravil – hvězdné nebe nade mnou, mravní zákon ve mně. Nemyslel tím určitě ty mravní zákony, které dnes platí a zítra neplatí. Je to ale ošidné, protože mravní zákon nemůže být nepřekonatelnou zdí, může se z něho tak vyvinout tyranie. Hledat momentální dobra, která uspokojí člověka v momentu, když to uspokojení potřebuje, to není doporučováno. To je podobné sňatku s partnerem, o němž víme jen málo, ale v tu chvíli se to zdá jako dobro. Neuplyne dlouhá doba a projeví se zlo – partner je žárlivý, nepořádný, zamlčel dluhy, vyhledává jen to, co mu přináší momentální slasti a když přijde krize, uteče.

Cesta lásky

Nejlepším příkladem pro děti je ukázat, co je láska, pokud o ní přemýšlíme a to není rozhodně snadná cesta. Tak velké činy, jako je odpuštění, soucit, sounáležitost, věrnost a odpovědnost, sebeodevzdání, víra v ní, naděje, to jsou činy lásky a je jich mnohem víc. A já si myslím, že to souvisí i s budováním veřejných věcí. Možná, že lidé, o kterých jsem před tím mluvila, kteří se dostali do těžkých životních krizí, něco takového nikdy ani nepoznali vůči sobě, a tak se jim ztrácela naděje ve vlastní záchranu. Je také na místě zmínit svobodu. A tím myslím schopnost se rozhodnout mezi možnostmi, z nichž některé nabízejí momentální zisk a uspokojení očekávaného dobra a některé správnou cestu do budoucnosti, která znamená nestát se otrokem věcí, návyků, ideálů a tím být závislý na pomíjivém vkusu, který se momentálně nabízí. Dobro je v poznání o jeho obsahu a nad tím je třeba hodně přemýšlet.Je to otázka vnitřní svobody a a představy spravedlnosti.

Svoboda v rozhodování a svědomí

Demokracie nabízí svobodu rozhodování o dlouhodobých účelech společnosti. Jedinec je jejím členem, ale také kritikem. A pokud si to, co kritizuje, dokáže promyslet, může dospět k názoru, že čas ukáže, jak momentální nespokojenost se stavem společnosti i politiky je též nespokojenost se sebou samým. Že tou kritikou sám sobě staví zrcadlo. A je nasnadě otázka – uměl bys to lépe? Dokázal bys být spravedlivým? To je velmi těžké, když ta spravedlnost sama o sobě nemá vlastně obsah, ale žádá si mravní postoj k tomu, co je zlo a co je dobro pro člověka a společnost a ve vzájemném styku? A jsme zase na začátku rozpoznávání. Soudce má na rozhodování o vině a nevině svou učenost a zákony, jedinec by se měl řídit také zákony, ale umět hledat pravdu, aby dospěl ke spravedlnosti, to je cesta nitra, na jejímž konci je rozhodnutí a přesvědčení, že rozhodl správně., protože jedinec nemá nad sebou jiné instance, než je svědomí. A není nic tvrdšího, než ho poslechnout, když se začne probouzet. Někdy ho potlačí pýcha, egoismus či egocentrismus, ale svědomí dokáže jedno – probojovat se a znovu zahlodat. Hýčkejme si ho až do konce.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: