Dnes je 23.10.2019, Svátek má Teodor, zítra Nina

Poslední diskuse


Práce zobrazit diskusi

Společnost Věda nás baví o.p.s. hledá...

Práce zobrazit diskusi

Dobrý den, jmenuji se Martin Chalupa a...

Práce zobrazit diskusi

Dobrý den, můžete mi prosím poradit, kde...

Televize jako učebnice?

Publikováno: 4.09.19
Počet zobrazení: 222
Autor: Anna Fajkusová
O filmech je důležité s dětmi diskutovat .

Začátek školního roku bývá pro studenty náročný. Především přeladit se z prázdninového módu do toho studijního vyžaduje mnoho úsilí. Nenáročným způsobem, jak se děti můžou začít učit, aniž by si to uvědomovaly, jsou naučné filmy a seriály. Jen posadit děti před obrazovku ale nestačí. Důležité je s nimi o pořadech mluvit.

Francouzský vzdělávací animovaný televizní seriál z roku 1987 Byl jednou jeden život si pamatuje mnoho dospělých. Díky nezapomenutelným bílým krvinkám v roli policajtů s obušky mnoho tehdejších dětí pochopilo, jak funguje krevní oběh v lidském těle. Televizi jde jako pomocníka při výuce využít i nyní. K ruce může být učitelům i rodičům řada současných dokumentů, filmů a seriálů vykreslujících nejenom dobu, ale i důležité fenomény či skutečnosti.

Příkladem je loňský projekt České televize Dukla o tragické události v černouhelných dolech z roku 1961 nebo letošní hit – seriál Černobyl o nejhorší jaderné havárii. Podle učitelky 2. stupně Terezy Vaněčkové jsou podobné snímky dobrým příkladem, jak v dětech vzbudit o učivo větší zájem. „Cokoli, co studenty zaujme a zároveň je nenásilně vzdělá, je dobré. S některými dokumenty, které jsou primárně určeny jako výukové, bývá problém. Žáci v nich často prokouknou učebnicový text s vizuální stopou. V tomto ohledu preferuji spíš formu příběhu i za cenu drobných faktických nepřesností nebo odchylek,“ říká Vaněčková. Dodává ale, že na nuance je poté potřeba je upozornit.

Diskuze nad filmem
Právě filmy a seriály v dětech často probouzí takový zájem, že o tématu samy chtějí diskutovat, ať už s rodiči, nebo mezi sebou. „Toho mohou využívat rodiče i učitelé a dovysvětlit tak některé souvislosti a pozadí příběhů. Samozřejmě je ale nutné uzpůsobit promítaný snímek věku dětí, aby téma pochopily a udržely pozornost. To se mi ve výuce podařilo například při filmu Mikrokosmos, pojednávajícím o hmyzím životě,“ dodává Vaněčková.

Pokud chtějí rodiče či učitelé podobné doplňky učiva využít, nejsou už odkázáni jen na půjčovny a televizní vysílání. „Dobové a historické seriály v poslední době zažívají boom. Velmi oblíbené je seriálové drama Černobyl, ale úspěšný je například také výpravný seriál Viktorie, který popisuje období vlády jedné z největších panovnic a čerpá ze skutečných událostí a podrobných deníků samotné královny,“ upozorňuje vedoucí prodeje internetové televize Kuki Vladimír Tovarňák.

Sledované jsou podle něj i životopisná dramata. Z českého prostředí například dokumentární snímky o českých sportovcích jako Emil Zátopek nebo Věra Čáslavská. Divácky atraktivní je pak podle Tovarňáka také snímek Milada o vykonstruovaném politickém procesu z komunistického Československa.

Dokumenty na desítky způsobů
Omezovat se ale diváci nemusí pouze na historická témata. „Jen v televizi je možné vybrat si z dvaceti dokumentárních stanic, ve kterých si lidé navíc vybraný pořad pustí i zpětně,“ doplňuje Tovarňák. Ve službě Kuki kino si v internetové televizi podle něj diváci můžou vychutnat vysoce hodnocené přírodovědné pořady jako je planeto Česko nebo Earth: Den na zázračné planetě.

Přestože nabídka na televizi a internetu je dobře dostupná a více než dostatečná, neznamená to, že doučování či rozšiřování obzorů je možné nechat pouze na televizní či počítačové obrazovce. „Filmy a seriály musíme chápat pouze jako užitečnou pomůcku. Mnohem podstatnější je, jak poté děti s informacemi pracují. Je proto důležité s nimi často mluvit a pomáhat jim utvářet si názory a spojovat věci do souvislostí,“ uzavírá Vaněčková.

Autor: Anna Fajkusová, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: