Dnes je 20.09.2020, Svátek má Oleg, zítra Matouš

Poslední diskuse


Co se kde děje zobrazit diskusi

Dobrý den. Ráda bych Vás poprosila o...

Téma týdne zobrazit diskusi

důchody by měly narůstat ne procenty, ale...

Práce zobrazit diskusi

Společnost Věda nás baví o.p.s. hledá...

Ztráta paměti hrozí více mužům

Publikováno: 18.08.20
Počet zobrazení: 239
Autor článku: Markéta Kohoutková
Důvodem je andropauza a pokles hladiny testosteronu.

Občasné zapomínání je přirozené a setkává se s ním každý. Pokud se však ztráta paměti stává každodenním problémem, je třeba situaci řešit. U mužů je jedním z nejčastějších důvodů andropauza, která způsobuje hormonální výkyvy. V důsledku toho se muži s přibývajícím věkem potýkají se zhoršenou koncentrací a ztrátou paměti. Vliv andropauzy na kognitivní funkce popisuje ve svém komentáři renomovaný sexuolog Pavel Turčan.

Četné výzkumy ukazují, že muži mají oproti ženám vyšší pravděpodobnost výskytu kognitivních poruch. Obecně se u nich v dřívějším věku než u žen projevuje ztráta paměti a zhoršené soustředění. Stojí za tím klesající hladina testosteronu. Přestože se tyto projevy vyskytují převážně po 65. roce života, u některých mužů lze první příznaky pozorovat již po třicátých narozeninách.

Co způsobuje ztrátu paměti?

U mladých mužů je hladina testosteronu regulována zejména pomocí hormonu kortizolu. Tento takzvaný stresový hormon má na starosti především funkci neurotransmiterů – jde o látky, které slouží k přenášení vzruchů, tedy ke komunikaci v mozku. V období andropauzy však hladina testosteronu výrazně klesá a kortizol již nemůže míru testosteronu účinně regulovat. Výsledkem toho je stav, kdy funkce neurotransmiterů začíná selhávat, což způsobuje krátkodobé výpadky paměti. Zhoršení soustředění a paměti se tak může projevit již v raných stádiích andropauzy, kdy se produkce testosteronu začíná přirozeně snižovat.

Se zhoršenou pamětí lze bojovat.
Ztráta paměti je omezující i frustrující a přímo ovlivňuje všechny další aspekty života. Muži se však těmto příznakům andropauzy nemusejí podvolit bez boje. Díky úpravě životního stylu lze hladinu hormonů stabilizovat a projevy mužského přechodu zmírnit. Základem je zdravý jídelníček, který je možné podpořit i užíváním kvalitních doplňků stravy – vhodný je například Sarapis pro muže s obsahem rostlinných výtažků, jež přispívají k udržování normální hladiny testosteronu v krvi, působí proti únavě a napomáhají lepšímu soustředění. Důležitý je dostatek pohybu, ideálně chůze, jízda na kole či plavání, a především následně patřičný odpočinek, hlavně dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, protože testosteron se v těle tvoří zejména v nejhlubší fázi spánku.

Největším nepřítelem je stres

V neposlední řadě je třeba odbourat stres, který dlouhodobě narušuje hladinu hormonů v těle. Právě muži v permanentním a dlouhodobém stresu, jimž mozek takzvaně „pracuje“ i v noci, jsou v tomto směru rizikovou skupinou. Je nutné taktéž podotknout, že jedním z projevů nedostatku testosteronu může být nespavost či poruchy spánku. Nedostatečný a nekvalitní spánek zároveň způsobuje nízkou produkci testosteronu. Muži se tak ocitají v začarovaném kruhu, z něhož se někdy těžko hledá cesta ven. Změna životosprávy může v tomto směru pomoci, bohužel ale ne vždy. Proto je vhodné si nechat hladinu testosteronu vyšetřit z odběru krve, nejlépe u sexuologa či androloga.

Autor: Markéta Kohoutková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: