Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Relaxace a podpora organismu

Publikováno: 26.12.11
Počet zobrazení: 3015
  Autorka článku: Marcela Nováková
Až si budete dávat do Nového roku předsevzetí, řekněte si, že budete posilovat tělo i duši, abyste byli šťastni ve své mysli a měli radost ze života.

Relaxace a její přínos pro duševní a tělesnou harmonii

Jeden z nejúčinnějších způsobů posilovat energii těla a mysli je Tchai-ťi (nebo celým názvem tchai-ťi-čch(an). Skládá se ze sestavy na sebe vázaných pohybů nebo figur, které podle zvolené sekvence trvají deset až dvacet minut. Obvykle se provádějí velmi zvolna, vypadají téměř jako zpomalený tanec a jedna osoba při nich nepotřebuje prostor větší než jeden metr čtvereční. Při vipassaně a při provádění tchai-ťi se stírá hranice mezi naší myslí a dýcháním nebo mezi naší myslí a pohyby. To je bod, v němž mizí členění na mysl a obsah mysli. Nejprve mysl sleduje dýchání nebo cítí pohyby těla a pak se mysl a dýchání nebo mysl a pohyby spojí v jedno. Jde o uvědomění si pravdy, že všechno, co prožíváme – vnější svět, naše tělesné pocity – se pro nás stane skutečným, jen pokud to zaznamenáme ve vnitřním světě naší mysli. A proto nemůže v bezprostředním zážitku existovat rozdíl mezi předměty zaznamenanými myslí a naší myslí, která je zaznamenává. Také jsou zajímavé různé druhy jógy. Hathajóga je jóga těla, v níž se cvičí známé jógové ásany za účelem ovládnutí vitální energie putující v těle a k získání cíle, na který se mysl může soustředit. Karmajóga je jóga dobročinnosti, v níž se člověk věnuje nezištné službě druhým. Bhaktijóga je jóga oddanosti, v níž se člověk vědomě oddá službě Bohu. Džňánajóga je jóga poznání, v níž člověk nejprve pracuje na studiu a pochopení nejhlubších duchovních pravd a poté na probuzení své vlastní intuitivní moudrosti. Každý z těchto druhů jógy, pokud je prováděn vytrvale, vede k témuž cíli, tedy ke zrušení osobního ega a k realizaci sebe samého jako součásti jednoty, která zahrnuje veškeré tvorstvo. Každý z těchto jógových směrů v sobě obsahuje radžajógu — jógu meditativní. Zatímco jedna složka pracuje na těle, na službě druhým, na oddanosti Bohu či intuitivní moudrosti, druhá se soustředí a obrací mysl na prvořadý a mimořádně důležitý cíl – na přemožení neustálého zaobírání se sama sebou. S problematikou tai-chi a jógy se můžeme seznámit v příručkách i na místě samém, kde se jóga provozuje.

Péče o zdraví

Umíme zabránit vážným nemocem, pocházejícím z volných radikálů. Volné radikály se také podílejí na rozvoji arteriosklerózy (poškození buněčné stěny ukládáním tuků) a tím zvyšují riziko tvorby krevních sraženin, urychlují proces stárnutí tělních tkání. Pravděpodobně mají vztah í ke vzniku kornatění cév, cukrovky, revmatické artritidy, ale i Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci (Alzheimerova nemoc = předčasná degenerace mozkové kůry; Parkinsonova nemoc = klidový třes a porucha svalového napětí v důsledku poškozeni mozkových center). Látky neutralizující účinek volných radikálů se nazývají antioxidanty, svou činností přispívají k ochraně imunitního systému. Jednotlivé složky antioxidační skupiny se vzájemně podporují při potírání volných radikálů. Do této skupiny látek patří vitaminy A, B6, C, E, zinek, selen. V ekologicky silně znečištěných oblastech nestačí pouze pestrá strava, bohatá na zeleninu a ovoce. Je vhodné přidávat tyto látky v koncentrované, biologické formě ve formě potravinových doplňků. Vitamínové doplňky by však vždy měly být vyrobeny z přírodních zdrojů. Vstřebatelnost syntetických vitamínů je sporná.

Jak získávat energii a jak podpořit chuť do života

V oblasti alternativních medicíny to pomáhá v léčbě rakoviny, revmatoidní artritidy, při léčbě vysoké hladiny cholesterolu, srdečního onemocnění, při infekci a poruše imunitních funkcí. Několik vědeckých studií ukázaly, že antioxidant dávky jsou získány tím, že se pijí dva šálky zeleného čaje denně.

Autor: Marcela Nováková, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 2 komentáře (0 komentářů čeká na schválení)

11.02.2013 10:13  vera pavlikova

Dobry den, hledam kurz tai chi pro seniory v Praze, muzete mi,prosim, nejaky poradit. Dekuji a preji hezky den Vera Pavlikova

29.01.2013 09:49  Pavel Stopka In. CSc.

Zaujal mne Váš článek o volných radikálech a antioxidantech. Studujeme volné radikály metodou EPR spektroskopie? Co můžeme pro Vás udělat? Pavel Stopka

Zanechte komentář: