Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...I na slevě můžete prodělat
Zdroj: Česká obchodní inspekce Nákup zboží za akční ceny se nemusí vždy vyplatit. V české obchodní síti se i v roce 2016 spotřebitel setkával s tím, že deklarovaná cena zboží ve slevě byla při platbě u pokladny zcela jiná. |
V roce 2016 Česká obchodní inspekce uskutečnila 5 355 kontrol zaměřených na dodržování nabídky a prodeje zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Porušení obecně závazných právních předpisů zjistila v 2 290 případech, což je 42,8 %. V této oblasti se situace oproti roku 2015 nezlepšila (43% zjištění). I nadále se inspektoři nejčastěji setkávali s tím, že prodávající neinformovali spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména ho pak neseznámili s konečnou cenou, tj. cenou po slevě. Česká obchodní inspekce v roce 2016 pravomocně uložila 1 801 pokut v celkové výši téměř 16,5 milionů, což je o 392 pokut a téměř o 3,2 milionů více než v roce 2015. „Nákup zboží ve slevě je pro českého spotřebitele stále atraktivní. Česká obchodní inspekce však doporučuje, především kupujícím v obchodních řetězcích, kde často probíhají celoroční výprodeje, pečlivě si kontrolovat, zda avízovaná cena na letáku nebo v regálu odpovídá ceně účtované,“ říká k problematice ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce provedla v období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016 celkem 5 355 kontrol, které byly zaměřené na nabídku a prodej zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Cílem bylo ověření dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.
Porušení obecně závazných právních předpisů shledali inspektoři ČOI v 2 290 případech (tj. 42,76 %).
Zjištěné nedostatky
Nejčastěji se jednalo o porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
• v 893 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 12, které se týká povinnosti prodávajících informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména seznámit spotřebitele s konečnou cenou, tj. cenou po slevě
• v 610 případech se jednalo o porušení ustanovení § 3, kdy nebyly dodrženy zásady poctivosti prodeje a nabídky zboží a služeb
• v 596 případech byly zjištěny nedostatky ustanovení §§ 9, 10, 11 vztahující se k informačním povinnostem prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb
• v 296 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 16 o nevydání dokladu o zakoupení výrobků nebo služeb, ačkoli o něj spotřebitel požádal, nebo vydání dokladu bez zákonem stanovených náležitostí
• ve 161 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení §§ 4, 5, 5a tzn. používání nekalých obchodních praktik, například se jednalo o klamavé chování a klamavé opomenutí, kdy ve většině případů šlo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů
• ve 223 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
• ve 190 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
• ve 149 případech bylo zjištěno porušení jiných právních předpisů
Uložené sankce
Česká obchodní inspekce uložila v roce 2016 za porušení obecně závazných právních předpisů 1 801 pokut v celkové výši 16 458 200 Kč. Dále byl vydán zákaz prodeje na celkový počet 16 116 kusů výrobků a 5 176 párů obuvi v hodnotě 3 064 901,60 Kč.
V roce 2016 byla nejvyšší pokuta uložena obchodnímu řetězci Penny Market, který za 41 pokut obdržel sankci ve výši 5 194 000 Kč. Tato společnost opakovaně porušovala zákon o ochraně spotřebitele, který mimo jiné prodejci ukládá účtovat za stejnou cenu, s jakou byl spotřebitel seznámen v okamžiku nabídky. Zákazník tak mohl v tomto supermarketu v avízovaných slevových akcích koupit například prací prášek, kdy rozdíl mezi účtovanou cenou a deklarovanou slevou byl až 67 Kč nebo 1 kus dárkového setu nápojů, kdy deklarovaná cena byla 199 Kč a účtovaná cena byla 249 Kč anebo uzené maso, kdy regálová cenovka ve slevě byla 89,90 Kč a zákazníkovi byla u pokladny účtována cena původní 133,80, což je o 44 Kč více.
Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání na 112 ks měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.
Zdroj: Česká obchodní inspekce