Dnes je 26.10.2020, Svátek má Erik, zítra Šarlota / Zoe

Poslední diskuse


Co se kde děje zobrazit diskusi

Dobrý den. Ráda bych Vás poprosila o...

Téma týdne zobrazit diskusi

důchody by měly narůstat ne procenty, ale...

Práce zobrazit diskusi

Společnost Věda nás baví o.p.s. hledá...

Jak doplnit ubývající kolagen

Publikováno: 29.09.20
Počet zobrazení: 333
Autor článku: Jiřina Ekrt Jirušková
Každá žena, která se o sebe stará, ví, kolik nám to dá práce udržet si i s přibývajícím věkem krásnou pleť a pružné tělo. Mnohdy nestačí ani různé krémy, kúry, tabletky, masky nebo pohyb…

Pokud nám totiž začne s věkem ubývat nenápadná bílkovina zvaná kolagen, vytrácí se i naše mladistvá krása a pružnost. Zajímá vás, jak předejít nechtěnému předčasnému stárnutí?

Proč je vlastně kolagen tak důležitý?
Zdá se, že na kolagen často neprávem zapomínáme. Dermatoveneroložka MUDr. Vanda Martišková říká, že „kolagen je základní stavební bílkovina lidského těla, odpovídá za pevnost kůže, šlach a chrupavek, ale nachází se také ve vlasech a nehtech. Jeho úkolem je udržování pevnosti a odolnosti těchto struktur, čímž přímo ovlivňuje zdraví, ale i krásu. Po 25. roce života však jeho přirozená tvorba v těle začíná klesat.“ Všimnout si toho můžeme například na bolavých kloubech, vráskách či ochablé pokožce, která
již zdaleka nepřipomíná pružnou a hladkou dětskou tvář. Pokud chceme být fit, je důležité kolagen tělu průběžně doplňovat. Ukazuje se, že v tekuté formě je nejefektivnější, protože tělo tak dokáže vstřebat až 99% této drahocenné látky! Na rozdíl od podávání v podobě tabletek nebo mastiček se dostane všude tam, kde je ho nedostatek. „Aby měl kolagen maximální efekt a blahodárné účinky na zdraví, je důležité vytvořit si každodenní rutinu,“ říká majitelka kosmetické a farmaceutické společnosti Pharma MKL Katarína Demetriou. „Ideální je zředit tekutý kolagen s vodou a vypít ho večer před spaním.“

Co je dobré vědět o kolagenu?
• Tvoří až 30% všech stavebních bílkovin v našem těle.
• Jeho množství a kvalita s věkem klesají.
• Nevděčíme mu jen za krásu, ale také za zdraví našich kostí, vlasů, pokožky, kloubů, šlach či nehtů.
• Kolagenu nepřeje kouření či nadměrné UV záření.
• Nejlepší je doplňovat ho ve formě tekutého, hydrolyzovaného kolagenu, v kombinaci s vitamínem C.

Životnost kolagenu v našem těle
Kolagen má vlastní „koloběh života“ – z organismu se nám postupem času vytrácí. Jaká je však jeho kvalita a množství v těle v různých etapách života?

• Zářivé mládí v pětadvaceti
Bohužel už po dvacítce máme důvod strachovat se o tenčení zásob kolagenu. K urychlení přispívá i uspěchaný způsob života a mnohdy nedostatečně kvalitní péče o pokožku. Ano, čtete dobře, kvalitní! Pokud se však budete vyhýbat kouření a zvýšenému UV záření, úbytky kolagenu naštěstí nebudou v tomto životním stádiu až tak velké.

• Citelné změny ve čtyřiceti
Čtyřicet let je přesně ten čas, kdy si začnete citelně uvědomovat úbytek kolagenu. Dochází k jeho výraznému poklesu, přibližně až o 30%. Svalstvo ochabuje, objevují se vrásky, trpí chrupavky, bolí nás kosti, pokožka je sušší a vlasy lámavé. Pokud jste dosud zanedbávali péči o pokožku, nastal ten správný čas, abyste se o ni začali řádně starat.

• Vytrácející se pružnost po šedesátce
Po šedesátce má už většina žen po menopauze. „Během menopauzy dochází v těle ženy k dramatickým hormonálním změnám. Hladina estrogenu prudce klesá, což má za následek široké spektrum nepříjemných změn. Estrogen je hormon, který kromě mnoha jiných funkcí ovlivňuje i fibroblasty, buňky produkující kolagen. Jeho nedostatek se proto projevuje především ve tkáních, které kolagen obsahují – kůže, chrupavky, nehty, vlasy. Pro menopauzální pleť je typická postupná suchost, vrásky, tmavé skvrny, menší pružnost kůže a její ztenčování. Obdobné změny postihují i jiné tkáně. Jde o tzv. hormonální stárnutí organismu,“ vysvětluje dermatoveneroložka MUDr. Vanda Martišková. To vede k celkovému úpadku vitality. V tomto věku dochází k úbytku kolagenu a v těle nám zůstává přibližně 40% množství.

• Pětina zásob kolagenu po osmdesátce
Po dosažení tohoto úctyhodného věku hladina kolagenu v našem těle klesne na pouhých 20%, proto jsou výživové doplňky a suplementy na jeho podporu v tomto věku opravdu nezbytné.

Ideální kolagen
Abychom z užívání tekutého kolagenu vytěžili maximum, je důležité vybrat si ten správný. „Kolagen by měl být v co nejčistší formě bez různých přidaných látek, které snižují jeho dávku v přípravku. Doporučuje se sáhnout i po hydrolyzovaném kolagenu, který je díky svému zpracování nejrychleji a nejlépe vstřebatelný,“ radí Katarína Demetriou, majitelka kosmetické a farmaceutické společnosti Pharma MKL, která má v portfoliu hydrolyzovaný kolagen Optimal Plus F – PRO Collagen.

Při užívání se kolagen nebojte zkombinovat s vitamínem C, který přispívá k jeho správné absorpci. „Vitamín C je důležitý v procesu hojení tkání, obranyschopnosti před infekcemi a jako antioxidant chrání buňky před oxidativním stresem. Zvyšuje také vstřebávání železa a je důležitý při metabolismu bílkovin a přenosu nervového vzruchu. Málokdo ví, že při tvorbě kolagenu hraje nezastupitelnou roli právě tento vitamín. Je zapotřebí již v první fázi produkce kolagenu a odpovídá vlastně za jeho základní vlastnost – pevnost. Jeho nedostatek vede k tvorbě defektního a nestabilního kolagenu,“ dodává MUDr. Vanda Martišková.

Autor: Autor článku: Jiřina Ekrt Jirušková, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: